Dominik Dvořák píše:
Ale snad dva argumenty:
Plošné testování (externí ověřování výsledků jednotlivých žáků) mělo být od začátku součástí reformy spolu s RVP, tak to přesně autoři napsali do Bílé knihy. Svoboda dana RVP a odpovědnost daná externím monitoringem byly dvě součásti reformy. Je špatně, že se realizovala jen jedna část.
Víte co, pane doktore, podívejte se ještě jednou, kolikrát jsou v Bílé knize použita slovo "plošné", "testování" či "ověřování" a v jaké souvislosti. Bílá kniha je na
http://aplikace.msmt.cz/pdf/BilaKniha.pdf.
"Vytvoření uceleného systému hodnocení žáka při ukončení každého nižšího stupně vzdělání je nezbytným předpokladem pro usnadnění přechodu mezi stupni a pro odpovídající volbu vzdělávací dráhy. Postupně by mělo vést ke značnému omezení vstupních (přijímacích) zkoušek, ke zvýšení vertikální mobility a odstranění dnešního vysokého stupně selektivity. Ten je důsledkem skutečnosti, že jsou především uplatňována kritéria, formulovaná vyšším stupněm školy. Hodnocení v závěru nižšího stupně je naopak založeno na všestranné diagnóze dosavadního vývoje žáka, na zhodnocení výsledků dosažených vzděláváním (ve srovnání s jeho výchozí situací) a posouzení předpokladů pro různé formy vzdělávání. Vede k doporučení volby dalšího postupu. Na konci střední školy je závěrečné hodnocení vždy spojeno s nějakou formou examinace (státní maturita, učňovská zkouška), na konci povinného vzdělávání doporučujeme závěrečné hodnocení zavést a hledat jeho
vhodnou formu, odpovídající vzrůstající diferenciaci vzdělávání."(...)
"Doporučení
Dobudovat systém evaluace a monitorování
- Dobudovat ucelený systém evaluace a monitorování, který zahrne úrovně školy, regionu i vzdělávacího systému a umožní hodnotit jednotlivé stupně i typy škol.
- Provázat národní systém se srovnáváním vzdělávacích výsledků v rámci mezinárodních průzkumů a šetření, zajistit v nich stálou účast ČR.
- Dobudovat systém poskytující nezbytné informace pro rozhodování všech účastníků vzdělávání (žáků a rodičů, zaměstnavatelů, škol a státní správy).
- Vytvořit systém standardů, kritérií a indikátorů. Uplatnit interní i externí formy evaluace, rozšířit využívání existujících nástrojů pro externí hodnocení a vytvořit pro ně další nástroje.
- Vnitřní evaluace škol (uskutečňovaná za spoluúčasti uživatelů a partnerů) propojit s přípravou výroční zprávy a dlouhodobého záměru rozvoje školy a využít je společně jako východiska pro hodnocení ČŠI.
- Zřídit speciální výzkumné a vývojové pracoviště, Centrum pro evaluaci a monitorování vzdělávacích výsledků.
Vytvořit systém závěrečného hodnocení žáků, rozšířit a nově koncipovat poradenské služby
- Vytvořit ucelený systém hodnocení žáků na konci každého stupně vzdělávání, založený na diagnóze předpokladů a dosažených výsledků, zvýšit diagnostické kompetence všech učitelů.
- Postupně zavádět funkci školních psychologů a školních speciálních pedagogů.
- Rozšířit existující systém pedagogicko-psychologického poradenství, koordinovat jeho služby s poradenskými službami, poskytovanými ve školách a v dalších institucích.
- Rozšířit počet studijních míst na vysokých školách v oborech psychologie, speciální pedagogika a sociální práce.
- Zavést ucelený systém odborného růstu poradenských pracovníků, propojený se systémem jejich dalšího vzdělávání a se systémem odborné metodické podpory (supervize)."
Kde tu máte to vaše primitivní plošné testování postavené na minimálních standardech jen testovatelných indikátorů?
Jděte s tím už konečně do háje...