DM píše:
Když jsem si prošla mluvnici i předpokládané výstupy pro 2.stupeň, nemohu se zbavit dojmu, že nároky na znalosti a dovednosti našich žáků značně klesají. Nenašla jsem ve výčtu předminulý čas a podmínková souvětí nereálná, nepřímou otázku a nepřímý rozkaz, alespoň náznak nepřímé řeči či souslednosti časů. Nemyslím si, že jsou to nároky nerálné, když uvážím, kolik škol vyučuje angličtinu od 1.třídy a jaké nároky klade dnešní doba na absolventy škol ať už středních, tak vysokých.
Myslím, že výše zmíněná gramatika přesahuje rámec úrovně A2, ani není nezbytná k dosažení očekávaných výstupů na II. stupni. Spíše než na kvanta gramatiky bych se zaměřila na kvalitněji zvládnuté používání již probrané gramatiky při mluvení, konverzaci a psaní. Žáci mnohdy zvládnou obtížný gramatický test (např. ve formě multiple choice, fill in gaps apod.), ale potom nejsou schopni přeložit mnohem jednodušší větu z Čj do Aj se správným slovosledem, jsou bezradní, který "tense" vlastně použít, protože v ČJ neslyší žádné "since, for..." a další podobné indicie, které je při vyplňování testů navedou ke správné odpovědi.
Jak nám bylo zdůrazňováno, základem práce při výuce jazyků na ZŠ je KOMUNIKACE, nikoliv drilování spousty gramatiky.