Radek Pelánek píše:
"Informatické myšlení" je tam definováno jako překlad "computational thinking", což myslím není úplně šťastný překlad (jak je vidět i z diskuze zde).
O pár minut jsme se minuli. Souhlasím. Potíž je v tom, že se ten pojem jeví významnému množství lidí jako podstatný, a že nejspíš o lepším překladu nevědí. Ale s ohledem na to, kolik českých zdrojů existuje, je ještě šance to zvrátit lepším překladem
Radek Pelánek píše:
Konkrétně ten překlad svádí k tomu, zahrnovat pod "computational thinking" i takové věci jako porozumění technologiím nebo věci ohledně "teorie informace", které podle mého názoru pod pojem "computational thinking" nepatří a ani definice, na kterou se odvolává Strategie (
http://csta.acm.org/Curriculum/sub/Curr ... gFlyer.pdf), tyto věci nezahrnuje.
Asi záleží, co je podle Vás "porozumění technologiím" a "teorie informace". Já i v té odkazované definici oboje vidím. Ona technologie nezdůrazňuje, což je IMO žádoucí posun, ale vyžaduje jejich efektivní použití v odpovídající situaci. Pak se tedy musíme bavit, do jaké míry je třeba rozumět tomu, co se děje uvnitř, abych to uměl použít (nebo dokonce použít nestandardním způsobem). Podobně je otázkou, co mám vědět pro efektivní organizaci a zaznamenávání dat. Myslím, že něco z teorie informace ano, třeba odlišnost analogového a digitálního záznamu, odlišnost dat a informací, co to je "bit" atp.
Radek Pelánek píše:
V každém případě souhlasím, že část Strategie týkající se "rozvoje informatického myšlení" potřebuje ujasnit. Ze zde probíhající diskuze je zjevné, že ani lidé, kteří mají o téma zájem, se neshodnou, co tento záměr má vlastně znamenat
Asi ano (tzn. měli bychom najít nějakou rámcovou shodu), jen si prosím dejme pozor, ať to neshodami na detailech nepotopíme.
Radek Pelánek píše:
(podpora výuky programování?, aktivit stylu "Computer science unplugged"?, porozumění ICT?, využití výpočetních modelů (i v jiných předmětech)?).
Za mne: ano, ano, ano a ano. Podstatný je ten cíl (specifikovaný dejme tomu pro nás provizorně v tom letáku), nikoliv prostředky.
- Programování je cíl do jisté míry a opatrně (každý má ochutnat a udělat si představu, cílem je rozvoj myšlení a řešení problémů, nikoliv vývoj software).
- CSU je prostředek (který ale občas zpřístupní důležité pokročilé principy, které programování spíš zamlžuje).
- Porozumění ICT viz výše, je to v současnosti nejefektivnější nástroj pro ledasco. Konkrétní podoba ICT je živým a didakticky vhodným příkladem realizace informatických principů. Ovšem třeba "porozumění fungování pevného disku" není cílem o nic víc, než "porozumění fungování spalovacího motoru" oproti zákonu zachování energie.
- Výpočetní modely. Určitě! Ty jsou právě tím přesahem, který dělá informatiku zajímavou i pro jiné obory. Tedy informaticky myslící člověk se podle mne ve vhodnou chvíli rozhodne a co potřebuje namodeluje. Zároveň je to věc, pro kterou my můžeme poskytnout základ, ale měla by se odehrávat především v těch dalších oborech a podporovat naplnění vzdělávacích cílů tam.
Preferoval bych ale, aby strategie to takových podrobností nešla.
Teď je na místě přiznat, že si musím příslušná místa strategie nejdřív přečíst, abych mohl nějak přínosně diskutovat