Radek Pelánek píše:
Jde o to, že "rozvoj informatického myšlení žáků", ať už si pod tím představíme cokoliv na spektru mezi algoritmizací a kreslením, souvisí se zbytkem Strategie jen okrajově. Je tam 7 směrů intervence, tohle je jen jeden z nich a z ostatními příliš nesouvisí.
Mám stejný dojem. Přisuzuji to ale spíš rychlosti psaní strategie. Na mnoha místech, kde se píše o technologiích, je na místě uvádět i IM. Je to koneckonců jedna ze tří priorit strategie. Namátkou vidím opatření 6.4. Chceme podpořit zavádění DT do výuky, dobře. Jenže i to IM se projeví (se má projevit) i jinde. Nejkřiklavější je asi modelování v přírodních vědách. Každopádně i ti kolegové, kterých by se změna pojetí výuky informatiky netýkala (?!), by měli aspoň tušit, co se tam děje. Totéž platí pro veřejnost. IM je tedy potřeba zahrnout i v opatření 7. Možná je to tak myšleno "samo sebou", že se s IM počítá i v dalších opatřeních, ale zcela zřejmě to tak není čteno. V konečném důsledku může IM působit jako "přílepek".
Radek Pelánek píše:
* "... chápat základní principy, na kterých tyto technologie fungují" - ovšem ve slovníčku je informatické myšlení definováno jako "computational thinking", které s "chápáním principů technologií" nesouvisí.
Nemyslím, že CT s "chápáním principů technologií" nesouvisí. Z čeho tak soudíte? Ty definice se technologiím často vyhýbají, leckdy prostě proto, aby bylo zřejmé, kde spočívá rozdíl proti třeba digitální gramotnosti. Když se ale podíváme, co za těmi definicemi je (sylaby, výukové aktivity, úlohy...), zjistíme, že se jsou technologie a jejich dosti pokročilé užívání nedílnou součástí výuky. Opak by byl trochu jako rozvoj matematické gramotnosti bez papíru.
Radek Pelánek píše:
* "Ve světě, ve kterém jsme stále více obklopeni a ovlivňování technologiemi je důležité již od útlého věku rozvíjet a napomáhat chápání způsobu „uvažování“, které používají počítače." To je nesmyslný argument...
Souhlasím. Tedy nejen divný argument, ale také velmi zkreslující popularizační zkratka, které bychom se měli vyhnout dřív, než ji někdo vezme doslova. Ani "myslet jako informatik" se v souvislosti s IM nejeví jako zcela vhodné, prý to v laické veřejnosti vyvolává strach. "Myslet jako počítač" je už úplně mimo.
Radek Pelánek píše:
Já bych to téma raději obětoval a udělal zbytek Strategie údernější. Pokud to tam má zůstat, tak to potřebuje výrazně vylepšit.
Já bych ho tedy raději viděl vylepšené, klidně i výrazně
Jak uvedli i další diskutující, když nebude tady, tak hodně dlouho nebude nikde, natož v dokumentu, ze kterého může vyplynout i systematická podpora pro začlenění do vzdělávacího systému.