Zdravím Vás, Petro,
máte pravdu. Pohladit dítě po hlavě a omluvit se není to pravé ořechové. Zvlášť když mu to nařídí učitelka. Dítě jen provede něco, co je po něm žádáno, ale vnitřně s tím nesouhlasí. Něco jiného je, když tento "rituál" už dokáže dítě zvládnout samo od sebe. To je už velmi dobrý výsledek naší práce
.
Ale vrátím se ke konkrétním "problémům" a ke způsobům řešení v naší třídě. Jak to tedy u nás chodí. Pokud si děti neubližují, stane se jen něco menšího, dokáží si již takový problém řešit samy. Naučila jsem je říkat frázi "Nedělej mi to, mně se to nelíbí". Zní to možná banálně, ale pomáhá to. Samozřejmě, že předcházelo posezení, kde jsme si vysvětlili vše ohledně vhodného chování. Tehdy jsme si vlastně i stanovili pravidla chování, která děti znázornily výtvarně a jsou vystavena na viditelném místě. Dnes už to funguje tak, že starší děti dokáží přivést "potížistu" k pravidlům a ukázat mu, které pravidlo porušil
.
No a větší problémy - to je vždy individuální a velmi specifické. A hlavně, popsala bych asi celou stránku vysvětlováním. Zkusím to zobecnit. Stane se problém. Zavolám si děti, kterých se to týká a snažím se dopídit příčiny. Děti už jsou naučeny, že se nemá lhát, umějí se přiznat. Opravdu. Jsou totiž za to vždy pochváleny. Ne za přečin, ale za to, že našly v sobě odvahu přiznat se. Pak společně rozebereme, co se stalo špatně a jak by to bylo vhodné napravit. Nechám děti, aby způsob nápravy našly samy. Ony už moc dobře vědí, jak se zachovat. Umějí uznat svou vinu a nést popř. následky. A pokud se problém opakuje neustále, zasedne "třídní rada"
. Sedneme si do kruhu, nastíním, co se děje a děti se k problému samy vyjadřují a navrhují způsoby řešení. Ono ani není důležité, co děti navrhnou, jako to, jak se cítí onen výtržník. Pocit, že mne "nikdo nemá rád" není příjemný nikomu, ani dospělému. Já osobně si myslím, že ono dítě něco podobného prožívá. Děti ale vždy skončí u toho, že "mu dáme ještě jednu šanci"
.
Nevím, milá Petro, zda jsem vystihla to, co jste si přála slyšet. K tomuto tématu by se daly psát romány
.
Možná by se přidaly i ostatní kolegyně
.